Waar kan ik terecht voor meer informatie?


 Meer informatie kan u aanvragen via deze link.



Ik werk momenteel ‘in het zwart’ als poetsvrouw, kan ik dan bij BEA-dienstcheques aan de slag?


(more…)



Ik heb op dit moment een poetsvrouw, maar zou liever werken met de dienstencheques. Kan mijn poetsvrouw hiervoor in aanmerking komen?


(more…)



Aan wie moet ik de dienstencheques afgeven?


 De gebruiker legt het telkens het nodige aantal cheques klaar zodat de huishoudhulp deze kan meenemen na de gepresteerde uren telkens zij/hij bij u komt.



Wat moet ik doen wanneer ik een aantal weken weg ben, bijvoorbeeld op reis?


 Onverwachte bijsturingen aan het werkschema en eventuele vakantieperiodes worden minstens 1 week vooraf gemeld aan dienstencheques-BEA. Wanneer de gebruiker meerdere weken na elkaar geen hulp wenst, verwittigt hij de dienstencheques-BEA ten laatste twee weken op voorhand. Bij verzuim worden de normale diensturen aangerekend, uitgezonderd in geval van overmacht. De gebruiker kan tot maximum 6 maal per jaar de dienstverlening weigeren, zonder rekening te houden met de verlofperiode van de werknemers van het dienstenbedrijf.



Wat gebeurt er wanneer de huishoudhulp ziek wordt of om een andere reden niet kan komen?


 Bij een niet te voorziene omstandigheid (ziekteverlof, verlof wegens overmacht of omstandigheidsverlof) wordt U zo vlug mogelijk verwittigd door dienstencheques-BEA. Indien mogelijk wordt vervanging voorzien, doch deze kan niet altijd worden verzekerd. Bij een vervanging kan er wel een wijziging van de werkuren optreden. Wanneer uw huishoudhulp met U overeenkomt dat hij de komende weken niet kan langskomen, kunt U indien U dit wenst, genieten van een tijdelijke vervanging.



Kan ik zelf kiezen op welke dag iemand komt helpen?


 Ja, U kan zelf kiezen wanneer het U best past. Wij proberen daar zoveel mogelijk rekening mee te houden maar dit is echter niet altijd mogelijk. Stel dat iedereen enkel de vrijdagvoormiddag wil?



Hoelang moet ik wachten vooraleer er iemand bij mij kan starten?


 Dit hangt van twee factoren af. Een, U moet reeds beschikken over deze cheques vooraleer er iemand bij U aan de slag kan. Twee, wanneer U met ons contact heeft opgenomen, kijken we samen naar de eventuele startdatum, de frequentie van de huishoudhulp en welke dagen er voor U best passen. Dit wordt vergeleken met het huidige werkschema van ons personeel en dan kan er iemand aan U worden toegewezen.Uit ervaring weten we bijna met zekerheid dat we binnen de 3 dagen al kunnen verder helpen.We hebben bijna geen wachtlijst.



Zal steeds dezelfde persoon bij mij thuis komen?


 Wij proberen zoveel mogelijk een vaste regeling uit te werken. De vertrouwensrelatie die U opbouwt met deze persoon is belangerijk en niet onmiddellijk vervangbaar. Het is echter niet onvermijdelijk dat door bepaalde omstandigheden (ziekte, verlof, …) het kan voorvallen dat uw vaste persoon vervangen wordt door een collega. Dit uiteraard enkel in samenspraak met U.



Is het personeel verzekerd?


 Het personeel van de dienstencheques-BEA is verzekerd tegen arbeidsongevallen en voor de materiele schade die zij in uw huis kunnen veroorzaken.



Welke diensten worden NIET vergoed met dienstencheques?


  Gevaarlijke, ongezonde of onaangepaste taken uitvoeren zoals buitenpoetswerk bij regen, sneeuw en koude weersomstandigheden of bij te hoge temperaturen, onderhoud van gemeenschappelijke traphallen alsook van beroepslokalen zoals fabrieksgebouwen, winkels, dokters- en tandartspraktijken, bureauruimtes, … zijn uitgesloten.



Welke diensten worden er aangeboden?


 Dienstencheques kunnen alleen gebruikt worden voor hulp van huishoudelijke aard: poetsen van de woning, ook grote schoonmaak, wassen en strijken van het huishoudlinnen, naaiwerkjes, boodschappen, bereiden van maaltijden.



Hoe kan ik diensten aanvragen?


 U kan diensten aanvragen bij dienstencheques-BEA. U kan ons contacteren op verschillende manieren. U kunt het contactformulier op de website invullen, U stuurt ons een e-mail toe; info@dienstencheques-Bea.be, U belt ons op tijdens de kantooruren (8u30 – 17u) op 011/540 240 voor Heusden-Zolder en 089/ 36 35 00 voor Genk.
Of U kunt een bezoek brengen aan ons kantoor in de Guido Gezellelaan 185 te Heusden-Zolder of Dieplaan 45 te Genk.



Wie kan van deze dienstencheques gebruik maken?


De gebruiker mag enkel een particulier zijn (geen bedrijf of onderneming).



Kan ik mijn dienstencheques weggeven aan familie of vrienden?


 De dienstencheques staan op naam van de aanvrager en de hulp moet uitgevoerd worden op het adres vermeld op de dienstencheque.



Zijn de dienstencheques fiscaal aftrekbaar?


De aankoop van dienstencheques geeft u recht op een belastingvermindering van 30% van de totale aankoopwaarde van de dienstencheques (beperkt tot 2.720 EUR). Cheques die gekocht worden aan 8,50 EUR per stuk, kosten dus na aftrek slechts 5,95EUR. In het begin van het volgende jaar krijgt U van de overheid een fiscaal attest dat U bij uw belastingsaangifte voegt.



Kan ik onbeperkt dienstencheques blijven bestellen?


Ja, u kan onbeperkt dienstencheques bestellen. LET OP:

  • Het bedrag dat u voor Dienstencheques betaalt, geeft u recht op een belastingvermindering.
  • Het aftrekbare bedrag mag niet meer dan € 2.720 /jaar (belastingsjaar 2014, inkomsten 2013) bedragen.
  • Uw belastingvermindering wordt berekend aan een belastingsvoet van 30%.
  • Zo kunt u voor het belastingsjaar 2014, inkomsten 2013, van een maximale belastingvermindering van € 816 genieten!


Wat doe ik met ongebruikte dienstencheques?


 Indien de cheques niet opgebruikt zijn binnen de geldige periode, kunnen ze steeds omgeruild worden voor nieuwe dienstencheques of terugbetaald worden. Hiervoor wordt wel een kleine administratieve bijdrage van 0,25 euro per cheque aangerekend.



Hoelang zijn deze dienstencheques geldig?


De cheques zijn 8 maanden geldig.



Hoeveel dienstencheques kan ik bestellen?


Bij iedere bestelling wordt een minimum van 10 cheques gehanteerd.

Next Page »

Dienstencheques is powered and themed by Helpdesk-office.be CMS